Tuesday, March 27, 2007

Wajarkah mengambil makanan tambahan?

Oleh: Haswari Ali
Petikan: Ikon, Berita Harian


RAMAI orang bertanya, “adakah vitamin atau makanan tambahan (supplement) berkesan?” atau “bila ianya diperlukan?”. Lebih parah lagi, ada yang bertanya “adakah ia berbaloi untuk dibeli?”.

Semua persoalan itu mungkin dapat dijawab jika adanya kesedaran mengenai pentingnya penjagaan kesihatan tubuh badan dari awal.

Apatah lagi, tabiat pemakanan kita yang terdedah dengan lemak, manisan dan bahan toksik beracun, menyebabkan pengambilan makanan tambahan sangat penting.

Jika di Amerika Syarikat satu daripada tiga rakyatnya atau 100 juta masyarakat negara berkenaan mengambil makanan tambahan setiap hari dan membelanjakan sekitar AS$6.5 bilion (RM24.7 bilion) setahun untuk tujuan berkenaan, bagaimana pula di negara kita? Pakar Perunding Kesihatan, Zulkifli Ahamad berkata, jumlahnya amatlah sedikit dan kesedaran masyarakat kita masih lagi rapuh iaitu 50-50.

Tidak dinafikan, memang ada golongan muda, sama ada bekerjaya ataupun masih bersekolah, yang mengamalkan pengambilan makanan tambahan sebagai rutin kehidupan seharian.Sama ada diambil dari rumah sebaik selepas bersarapan pagi atau sebelum masuk tidur. Ada juga mengambilnya untuk membentuk otot dan lebih ramai sebagai tujuan kecergasan tubuh badan.

Dua rakan di sebelah kiri dan kanan penulis misalnya, mempunyai bekas khas yang terisi vitamin atau makanan tambahan mereka sendiri untuk persediaan sepanjang seminggu.

Mungkin bagi mereka ia perlu. Al-maklum sajalah kerja di depan komputer, keluar masuk pejabat dan tahap kecergasan menjadi tuntutan apabila berada di dalam bidang ini. Pengacara dan pelakon Cheryl Samad, 27, umpamanya, pengambilan makanan tambahan adalah untuk membantu meningkatkan sistem imunisasi dan mencergaskan dirinya.

Melihat jadual hariannya yang begitu sibuk, memang tidak dapat disangkal makanan tambahan ini amat perlu buat Cheryl.“Ia banyak membantu urusan kerja saya yang memperuntukkan masa 16 jam masa bekerja, kurang ambil cuti dan jarang pula dijangkiti penyakit.

“Saya juga mengambil multivitamin dan kalau tidak diambil untuk beberapa hari, saya akan mudah rasa pening kerana tekanan darah menurun,” katanya yang sudah mengamalkan pengambilan makanan tambahan iaitu Lingzhi, yang berasaskan cendawan dan herba sejak di bangku sekolah.

Dalam sebulan, Cheryl membelanjakan antara RM400 dan RM500 untuk penjagaan tubuh badannya. Mungkin juga kerana statusnya sebagai duta Watson, Cheryl perlu sentiasa kelihatan sihat.

Jika Cheryl setia dengan makanan tambahannya kerana mudah terkena alahan seperti ruam atau bengkak mata jika mengambil bahan lain, ada juga cenderung untuk bertukar makanan tambahan kerana faktor harga.

Jurukamera sambilan, Efra Rino Ripin, 28, sudah tiga kali bertukar produk kerana kekangan kos.

Asalnya mengambil Vitamin B, C dan E secara berasingan, dia bertukar kepada kapsul Borocca yang mengandungi kebanyakan khasiat diperlukan.Namun, disebabkan harganya yang mahal untuk kuantiti yang terlalu sedikit, dia berubah pula kepada produk kesihatan Herbalife.

“Produk Herbalife lebih menjimatkan kerana hadir dalam bentuk serbuk yang boleh saya bancuh dengan minuman kegemaran seperti susu kacang soya.“Kalau ingin sedikit otot kelihatan, saya digalakkan meminumnya bersama telur. Tapi secara asasnya, ketiga-tiga produk ini tidak banyak perbezaan ketara. Yang nyata, pengambilan makanan tambahan membuatkan saya cergas sentiasa,” katanya.

Hakikatnya, kesesuaian sesuatu produk bergantung kepada keperluan badan. Namun, kata Zulkifli, pengambilan makanan tambahan daripada sumber semula jadi seperti tumbuh-tumbuhan, lebah, hasil tenusu dan herba adalah digalakkan bagi mengelakkan terjadinya kesan sampingan.

Bagaimanapun, katanya, tidak ada guna pengambilan makanan tambahan atau vitamin yang teratur, jika tidak minum air secukupnya (lapan gelas sehari) atau terlebih kandungan kafein dan gula di dalam badan.

Faktor berkenaan akan menyebabkan makanan tambahan yang diambil kurang memberi kesan positif.Apapun, satu peringatan penting! Apa juga makanan tambahan yang anda ambil, pastikan terpapar lambang Kementerian Kesihatan Malaysia, bagi memastikan bahan itu teruji dan selamat berada di dalam tubuh badan.

Amalkan dari zaman kanak-kanakSARANAN kerajaan mencegah lebih baik daripada mengubati seharusnya dipandang serius oleh segenap masyarakat di negara ini betapa penjagaan kesihatan dari awal amat penting berbanding merawat.

Zulkifli bersama variasi makanan tambahankeluaran tempatan.Pakar Perunding Kesihatan, Zulkifli Ahamad mengakui, kebanyakan masyarakat hari ini lebih cenderung mengambil vitamin atau makanan tambahan hanya selepas berhadapan dengan masalah kesihatan.

Sedangkan sebelum itu, katanya, mereka sudah beberapa kali diberi pendedahan mengenai seminar kesihatan yang memberi maklumat akan kepentingan makanan tambahan.

Zulkifli berkata, tidak seperti masyarakat Jepun yang majoriti masyarakatnya mampu hidup sehingga 100 tahun kerana pengambilan makanan sihat dan juga makanan tambahan di usia muda, masyarakat di negara ini kurang mempunyai kesedaran dalam aspek pemakanan yang hakikatnya terdedah dengan bahan beracun atau toksik tanpa disedari.

“Ramai orang kita ingat, kehidupan mereka sudah cukup bagus, lebih-lebih lagi bila tiada tanda-tanda sakit di usia muda. “Mereka juga lebih suka mengambil ubatan berasaskan dadah seperti yang mengandungi parasitomol yang sekadar menghilangkan kesakitan buat seketika.“Ramai juga tidak tahu bahawa dalam satu hidangan nasi yang mengandungi ayam dan sayuran, sebenarnya terdedah dengan bahan toksik.

“Sebab itulah, pengambilan makanan tambahan berasaskan sumber semula jadi yang diperkaya dengan vitamin di dalamnya akan membantu menyeimbangkan kesihatan badan,” katanya kepada i-Kon.

Sambil mengesyorkan beberapa makanan tambahan semula jadi seperti i-Food, i-Kids, Man Pueraria Plus, Woman Lobata dan Lisselife, Zulkifli berbangga kepakarannya dalam bidang kedoktoran selama tujuh tahun digunakan dalam perubatan berasaskan bahan semula jadi seperti susu, madu lebah, rumpai dan tumbuh-tumbuhan.

Dia berkata, ada kanak-kanak berusia empat hingga tujuh tahun yang mengalami penyakit kencing manis atau masalah obesiti dan kerana itu, pengambilan makanan tambahan digalakkan selewat-lewatnya pada usia 18 tahun dan seawal usia setahun.“Ini perlu kerana sekarang ini pada usia 24 tahun pun ada yang menghidapi serangan jantung. Jadi adalah lebih baik diamalkan pengambilan makanan tambahan dari kecil lagi,” katanya.

No comments: